Wyszli my z Kanału Angielskiego tylko kawałek i juz bujanie nas przywitało. No i tak bujało bujało aż do 1 września gdy nastał spokój, wyszło słońce i zaczęło robić się znacznie cieplej. Ogólnie na pokładzie praca wre. Śliczna pogoda sprzyja malowaniu wiec od jakiś 4 dni siedzimy na pokładzie pod rurami biegnącymi przez prawie cała długość statku i malujemy sobie wcześniej oczyszczone miejsca i pomalowane podkładem. Nakładamy jeszcze 2 podkłady i kolor. Od 4 dni gdy słońce wita nas od rana punkt 0930 pada 20 min deszcz i kończy sie 10 min przed przerwą na kawę..... No i nie wiadomo co robić czy jeszcze brać wałki w ręce i jechać z malowaniem czy już przeczekać i udać się na przerwę. Super to wygląda jak sobie płyniemy i widzimy "miny" z chmur gdzie jakieś 2-3 mile od nas deszcz pada a my w słońcu, a za chwile to tylko nad nami pada a obok słońce świeci. Taki poligon od samego rana dla statku.
W Panamie Bedzie podmiana załogi -3/O, 2/O, Fitter i Pumpman jada do domu. W Ekwadorze ma niby Elektryk zejść jeszcze ale to sie wszystko okaże jeszcze później. Teoretycznie za 11 powinniśmy być pod Panama ale z tego co dzisiaj słyszałem biuro źle nam zabookowali wejście na kanał i do 15 na kotwicy podobno będziemy stali. Przez te 3 miesiące nauczyłem się, że wszystko się może zmienić w ostatniej chwili więc nie ma co twardo liczyć na tą datę 15 września.
Teraz może o samej podróży pod względem nawigacyjnym.
Ciężko byłoby opisać wszystko od podstaw bo musiałbym książkę napisać albo elaborat jakiś ale postaram sie przybliżyć trochę jak wygląda podróż na dalekich odległościach w nawigacji.
Mamy dwa rodzaje map. W odwzorowaniu Merkatora i Gnomoniczne. Gnomoniczna jest mapą fragmentu kuli Ziemskiej z zachowaniem kształtu Ziemi. Odwzorowanie Merkator pozwala nam na przedstawienie całej Ziemi na jednej mapie lub jej fragmentu. Gdybyśmy z globusa ściągnęli mapę która jest nałożona na niego i rozłożyli ją na płaskiej powierzchni otrzymamy coś takiego jak w linku http://www.wiking.edu.pl/upload/geografia/images/rozciety_globus.gif luki w mapie są "uzupełniane" w ten sposób powstaje "lekkie przekłamanie" w odwzorowaniu. Głównie używa się map w Odwzorowaniu Merkatora.
Żeglugę prowadzi się po dwóch rodzajach drogi loksodromie i ortodromie. Ze względu na łatwość wykreślania przeważnie stosuje się loksodromę mimo iż nie jest najkrótszą trasą (jest ona linią prostą na mapie Merkatora.) Loksodroma jest linią krzywą na powierzchni kuli Ziemskiej przecinającą południki pod tym samym kątem.
W podróżach oceanicznych (powyżej 600Nm) krótszą trasą jest ortodroma. Ortodroma jest krótszym łukiem koła wielkiego(koło wielkie jest to największe koło jakie możemy wpisać w kulę. Średnica koła wielkiego jest równa średnicy kuli) łączącego dwa punkty na powierzchni kuli Ziemskiej- jeżeli chcemy ją wykreślić na mapie Merkatora będzie miała kształt łuku, na mapie Gnomonicznej będzie linią prostą.
Bardziej zainteresowanych odsyłam tutaj:
www.navipedia.pl/navi04.html
www.navipedia.pl/navi05.html