Prawie cała załoga przerzuciła się na dresy i bluzy :D
Jak pływaliśmy po Oceanie Indyjskim i w okolicach zatoki Adeńskiej było gorąco, a tutaj na Śródziemnym jest najnormalniej w świecie zimno!
Z rana wieje i słońca nie ma, dopiero około 1200 robi się cieplej. Masakra.
Do tego dzisiaj straszna mgła od rana i widoczność spadła do około 70m (mniej niż połowa statku!) wiec zabrali mnie z tego zimna i posadzili na mostku jako dodatkowy lookout.
Dzisiaj wieczorem powinniśmy mijać Gibraltar.
Zaczeliśmy mycie zbiorników po tym oleju palmowym. W każdym zbiorniku jest na stałe wbudowana myjka która tryska woda pod dużym ciśnieniem na ściany zbiornika. Aby odpowiednio umyć zbiornik po oleju palmowym trzeba przeprowadzić następującą procedurę:
-Mycie wstępne zimną wodą morską 6 cykli
-Mycie zbiornika wodą gorącą (~80°C) z środkiem chemicznym o stężeniu 0,05% (trzeba wyliczyć ile wody będzie użyte na umycie tanka i z proporcji wyliczyć ile nalezy dodać tego środka) 3 cykle
-Mycie gorącą słodką wodą 1 cykl
-Parowanie (coś takiego jak wyparzanie, ale Chief powiedział, że doświadczenie nauczyło go, że ten podpunkt można pominąc jeżeli poprawnie się zrobiło poprzednie)
-Drenowanie/osuszanie zbiornika, rur i pomp
-wysuszanie (zazwyczaj wpada kilku marynarzy do takiego tanka i ze szmatami wyciera wode na dnie zbiornika)
Bardzo ważne jest żeby przed myciem gorącą słodką wodą być pewnym, że zbiornik sie poprawnie umył. To mycie ma na celu głównie oczyszczenie tanka z soli by zapobiec korozji. Z racji na to, że słodka woda jest ograniczona na statku nie można sobie pozwolić na ponowne mycie z detergentem i ponowne mycie słodką wodą. Zazwyczaj po drugim punkcie wietrzy się zbiornik i wchodzi się do niego na oględziny. Jeżeli coś zostało, odpalamy znowu myjke z detergentem i myjemy ponownie. Średnio mycie takiego tanka bez poprawek trwa około 8-10h.
W zależności od ładunku który był przewożony procedura mycia będzie inna. Gdybyśmy znali nasz następny ładunek który weźmiemy to moglibyśmy określić czy w ogóle takie mycie jest potrzebne. Może się okazać, że będziemy mieli ładunek który nie wymagał mycia zbiorników po oleju palmowym jednak żeby nie tracić czasu tanki sa myte tak by mogły przyjąc benzyne/rope.