Geoblog.pl    Bolek    Podróże    Tankier    Lekcja Zulu

Lekcja Zulu

Indonezja
Indonezja, Gulf of Aden

Sawubona! - oznacza ogólnie pozdrowienie, przywitanie się z kimś.
Zulu jest to jeden z 11 języków urzędowych w RPA i mówi nim około 24% mieszkańców tego Pięknego Państwa. Niestety jest on jezykiem w którym pierwsze skrzypce gra intonacja - złe zaakcentowanie wyrazu może kompletnie zmienić jego znaczenie. Ochroniarz próbował mnie i 3/O nauczyć paru zwrotów ale szybciej szło uczenie ochroniarza Polskiego wiec odpuściliśmy lekcje Zulu i skupiliśmy się na polskich zwrotach kur... kurczak np :)

Opuściliśmy Rekomendowany Korytarz dla statków handlowych który jest pod stałą obserwacją statków wojennych - zapomniałem jak się fachowo nazywa... Na wieczornej wachcie pogadam z 3/O i napiszę. Wachty nie są już dublowane jednak ja dalej przychodze rano na mostek, nie na pokład.

Dwa dni temu z 3/O robiliśmy przegląd sprzętu ratunkowego. Sprawdziliśmy wszystkie kamizelki ratunkowe - czy nie są nigdzie uszkodzone i czy mają gwizdek oraz lampke. Immersion suit - kombinezon ratunkowy potocznie zwany Aquatą przez firme która je głównie produkuje - było trzeba taki kombinezon rozłożyć obejrzeć go z każdej strony i nasmarować woskiem zamek żeby lepiej się otwierał (http://pl.wikipedia.org/wiki/Morskie_ubranie_ratunkowe link dla chętnych dowiedzenia się wiecej na temat "aquaty") oraz sprawdzaliśmy czy butle z powietrzem są pełne w EEBD- Emergency Escape Breathing Device - Ucieczkowy Aparat Oddechowy. EEBD jest w formie pomarańczowej torebki - co pewnie spodobałoby się Paniom :). Przerzucamy go przez ramie, otwieramy zamek, z środka wyciągamy coś wyglądającego jak reklamówka z biedronki i zakładamy na głowe. W torebce znajduje się butla z powietrzem wystarczającym na 15 min oddychania (ogólnie EEBD jest używane tylko po to żeby wydostać się z zadymionego pomieszczenia) wystarczy zerwać plombe, przekręcić zawór i mozemy oddychać.