Geoblog.pl    Bolek    Podróże    Tankier    Cours Sri sri sri

Cours Sri sri sri

Egipt
Egipt, Suez Canal

Spotkała nas rzecz która bardzo żadko się zdarza na Morzu Czerwonym.... Mianowicie pogoda sztormowa.... Niedosyć, że od początku wyjścia z Malacca Straits pogoda nam nie sprzyjała i bujało to po wejścu na Morze Czerwnone noc przerwy i znowu bujanie .... 3/O mówił, że pierwszy raz widzi tutaj taką pogodę..... Podczas tego sztormowania było trzeba "ogarnąć' statek po rejonie pirackim, czyli poskładać wszystkie węże pożarowe i wsadzić je do skrzynek -co było dosyć trudne gdy fale wdzierały się na pokład i było wody na 20cm i oczywiście ja zostałem wysłany by brodzić w tej wodzie, ale fajnie było :D

Do tego jeszcze było trzeba ściągnąc druty kolczaste z burt co było już ciekawszym zadaniem i bardziej niebezpiecznym ale chłopaki dali rade.

Następne dwa dni ogarnialiśmy pokład żeby ładnie się prezentował w Canale Sueskim.

Chief w sobote i niedziele robił inspekcje zbiorników balastowych z racji, że już je widziałem od środka to się tam nie pchałem.

W sobote rozłożyliśmy z 3/O basen i pomoczyliśmy się troche z mechanikami. Ciekawa odskocznia od codzienności była ;)

No i teraz pora na Suez Canal!

Kanał Sueski jest kanałem głębokowodny dla statków morskich łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, wykopany w latach 1859-1869. W południowej części trasa kanału przebiega przez Jezioro Krokodyli, Wielkie Jezioro Gorzkie i Małe Jezioro Gorzkie. Całkowita długość kanału wynosi 163 km, szerokość – 160-200 m (po modernizacji – do około 300 m), dopuszczalne zanurzenie statków – 11,6 m (po modernizacji – do 23 m). Średnia przepustowość kanału wynosi 60 statków na dobę. W roku 2008 kanał przepłynęło 21415 statków. Średni czas przejścia statku przez kanał – 15 h. Co 10 km wybudowano zatoki dla mijających się statków. Dzięki wybudowaniu Kanału Sueskiego skrócono trasę żeglugową z Londynu do Bombaju o około 7,5 tysiąca kilometrów. Kanał obsługuje 8% światowych transportów ropy. W 2009 roku przez Kanał Sueski przepłynęło ponad 35 tysięcy statków, z czego 10% to tankowce, które przewożą 15% zapotrzebowania na ropę w Europie.

Tyle jeśli chodzi o informacje o kanale :)

Marynarze zostali podzieleni na dwie wachty po 6h. Ja zacząłem wachtę o 0600. Pilot miał przybyć do nas o 0620 jednak pojawił się o 0720 chwilę później rozpoczeliśmy podróż przez kanał. Początek kanału wyglądał bardzo ciekawie. Miasto położone na samym półwyspie tuż obok kanału robiło ciekawe tło dla podróży. Z drugiej strony jednak rozciągała się surowa pustynia która oferowała nam tylko piasek, piasek i jeszcze raz piasek. Zaraz po wejściu w kanał około godziny 0820 podejmowaliśmy drugiego pilota (pierwszy tlylko wprowadzał statek z kotwicowiska do kanału, a drugi prowadził statek przez 2/3 kanału). Sternicy na sterze zmieniali się co 2h. Gdy skończyłem wachtę o 1200 zostałem prawie do 1400 żeby zdjęcia porobić jeszcze. Naprawdę ciekawie to wyglądało. Na wysokości Ismailii podjeliśmy kolejnego pilota który prowadził nas już do końca. Przy Port Said- około godziny 1930 "oddaliśmy" dwóch pilotów i wpłyneliśmy na Morze Śródziemne. Najbardziej mnie rozbawiło jak Piloci podawali kurs gdzie była liczba 3 - Cours Sri sri sri :D

Teraz prosta droga do Castellone gdzie powinniśmy być za około 4 dni.